Denne rejse til Cinque Terre i Italien passer perfekt til et 4 dages Flexi Pass men også til længere interrailrejser. Hemmeligheden er, at man får stor rabat på sovevognen hos østrigske ÖBB – også deres nye lækre sovekupeer. Læs mere om det på siden om nattog i Europa.
Oplagte stop på vejen kunne være Berlin eller München – eller måske skal Interrail turen gå gennem hele Italien og ende på Sicilien?
Lyt også til togtur.dk podcasten, Bobler og bløde senge:
Lyt på Apple Podcasts klik her
Det er ikke mange år siden DSB og de andre store togselskaber i Europa droppede nattogene og sendte dem på pension i remisen. De var blevet for langsomme og dyre i drift, lød argumentet. Men så skete der noget uventet.
De gamle nattog blev renoveret og sendt ud på skinnerne igen. Et visionært togselskab, havde nemlig set, at drømmen om at falde i søvn i en sovevogn og slå øjnene op næste morgen i Paris, Rom eller Lissabon stadig levede i bedste velgående.
Det blev begyndelsen på nattogets renæssance i Europa. En historie som vi kommer tilbage til, når Nightjet NJ 40235 fra München til La Spezia er kommet godt afsted sydpå mod Østrig og Italien.
Første stop Berlin
Jeg har taget min søn, Emil på 12 år, med ud for at prøve en næsten ny togforbindelse med nattog fra den sydtyske by München til La Spezia ved den Italienske Riviera. Vi er nærmere bestemt på vej til nationalparken Cinque Terre og de fem små middelhavsbyer, som regnes for nogle af de fineste i Italien. Det fantastiske er, at man faktisk kan køre hele vejen med tog fra Danmark til hotellet ved Middelhavet uden at rulle mere end 100 meter med kufferterne. Det kræver blot et par togskift undervejs.
For at komme fra Danmark til München med tog, har vi allerede været forbi Hamborg og har taget en hyggelig overnatning i Berlin og står nu forventningsfulde og venter på perronen. Vi kører med et Interrail Flexi Pass med 4 rejsedage, som er perfekt til denne rejse. Det giver nemlig mulighed for et enkelt stop i Berlin på vejen.
Præcis kl. 20.00 kommer det lange hotel på skinner knirkende ind på den enorme banegård i München.
Togstammen kører langsomt forbi med forskellige typer vogne. Der er først de almindelige siddepladser, så kommer de såkaldte “Couchettes” eller liggevogne, som de hedder på dansk. Vi er på udkig efter vogn nr. 289, som er en rigtig sovevogn. Altså med små private kupeer med bløde senge, dyner og puder. Vi har som en ekstra luksus bestilt en kupé med eget toilet og bad. Med et Interrail Pass får man nemlig en pæn rabat på sovevognen hos ÖBB.
Nattog med tog-butler
“Sleepingcar” står der på siden af vognen. Dørene går op og ud stiger en togkonduktør med kasket og et alvorligt blik. Vi hilser pænt og ruller vores kufferter det sidste stykke ned af den smalle gang og finder kupeen, hvor vi skal tilbringe de næste 14 timer. Sengene er ikke redt op endnu, så vi løfter vores kufferter op i bagagerummet under loftet og sætter os godt til rette i sæderne.
På det lille bord står to poser med velkomstbreve og forskellige praktiske ting. I posen er der sutsko med Nightjet logo på, vandflasker, ørepropper og lidt snacks. Selvfølgelig skal vi også tjekke vores meget lille badeværelse, hvor håndklæderne hænger som på et hotel. En dejlig luksus, som bestemt ikke er hverdag for selv to ret erfarne togrejsende.
Næste gang vi kigger ud af vinduet, kan man se Alperne ude i horisonten. Nu er eventyret rigtig begyndt, siger Emil med et smil, inden det banker hårdt på døren. Det er den alvorlige konduktør, som viser sig også at være en slags tog-butler. Han byder højtideligt velkommen og serverer kold hvidvin med bobler på “husets” regning.
Hver sovevogn har sin egen tog-butler, som ordner alt det praktiske på rejsen. Det er ham, der gør sengene klar senere på aftenen og serverer morgenmaden. Nede for enden af gangen er der et lille køkken, hvor man på hele rejsen kan bestille forskellige varme retter og drinks til yderst rimelige priser.
Efter en detaljeret introduktion til sovevognens indretning begynder den ellers så bestemte herre i uniformen at tø lidt op. Han er ansat ved De nationale Jernbaner i Østrig, ÖBB, togselskabet som hver aften kører nattoget mellem Tyskland og Italien.
Det er bestemt ingen tilfældighed, at det er netop østrigerne, vi er ude at køre med. ÖBB står nemlig for en lang række nye spændende forbindelser med nattog gennem Europa. Et faktum som personalet ombord med god grund er tydeligt stolte af.
“Jeg var med fra begyndelsen, dengang vi var det eneste togselskab, som kunne se, at folk ville have nattoget tilbage. Og vores passagerer fra hele Europa elsker det. Det er et dejligt job. Der kommer nye ruter hele tiden, så jeg kører både til Paris, Rom og Hamborg”, siger tog-butleren med et smil og tilbyder en flaske bobler mere.
Succeshistorie med nattog
Det østrigske jernbaneselskab er da også lidt af en succeshistorie. For bare ti år siden skrottede de fleste andre europæiske togselskaber alle deres nattog. Argumentet lød dengang, at tiden var løbet fra det gamle koncept. Det var langsomt og dyrt og kunne ikke længere hamle op med konkurrencen fra flyselskabernes ekstremt billige billetter. Sidste nattog kørte afsted fra Københavns Hovedbanegård tilbage i 2014.
Men så vendte udviklingen på grund af klimakrisen og et nyt fokus på bæredygtige rejser. Samtidig savnede mange folk den langsomme rejseform, hvor man får sjælen med, som man siger. Den udvikling så østrigske ÖBB før alle andre og skyndte sig at købe alle de andre togselskabers aflagte sovevogne. Et visionært og smart træk fordi Østrig ligger lige midt i smørhullet af Europa med mange muligheder for nattogsruter mellem store byer.
I december sidste år inden jomfruturen på denne toglinje til Genova og La Spezia udtalte ÖBB’s direktør, Andreas Matthä, at togselskabet i 2023 tager næste skridt til at udvide netværket af nattog i Europa.
“Italien er en virkelig populær destination, og vi sørger nu for, at man også kan komme dertil på en klimavenlig måde” sagde direktøren, inden nattoget kørte afsted mod den Italienske Riviera for første gang.
Næste stop for os er Salzburg i Østrig, hvor solen er ved at forsvinde ude i horisonten. Sengetid nærmer sig. Sengene skal slåes ud og redes op af personalet. For det er en gammel sovevogn.
Helt nye vogne i år
ÖBB har ellers annonceret, at de i år indsætter helt nye topmoderne togvogne på flere af deres nattogsruter – en investering på mange millioner Euro. Det er togkupeer med en indretning inspireret af 1. klasse i et fly. Når de kommer på skinnerne, er det slut med knirkende senge fra det forrige århundrede. Vi er dog lige nu meget glade for lidt tog-nostalgi og kolde drinks her i vognen på en smuk forårsaften.
Emil har lagt sig tilrette i overkøjen og ser film, jeg ligger nedenunder og følger med i landskabet som passerer forbi udenfor vinduet. Der er ikke noget bedre end at blive vugget i søvn i en sovevogn til togets velkendte rytme. Måske vågner man et par gange i løbet af natten og kigger ud på en mennesketom station i Verona eller en vinmark. Og så er det godnat igen.
Milano. Klokken er 7.42 og solen banker ind i sengen, når vi skubber gardinet helt op. Morgenmaden er på vej, det samme er toget. Kaffe, varm kakao og brød bliver serveret til udsigten af Genovas gamle bydel og turkisblå middelhav. Der er også god tid til noget så dekadent som et varmt bad i det lille badeværelse. Pladsen under bruseren er trang, men behageligt og sjovt er det helt sikkert.
Ude af badet igen er udsigten kun blevet endnu smukkere. Togstammen snor sig afsted langs Middelhavskysten, igennem lange tunneller og forbi den ene lille badeby efter den anden. Snart kører vi ind i nationalparken Cinque Terre, opkaldt efter fem små byer. Dem som vi er kørt så langt for at opleve.
Hele området er fredet af UNESCO og erklæret for en del af verdens kulturarv. På den sidste time af turen til La Spezia går jernbanen forbi alle de farvestrålende fiskerbyer, som ligger som perler på en snor i det bjergrige landskab.
Italiens smukke Middelhavskyst
Først suser vi forbi Monterossos dejlige sandstrand og promenade. Det er her, vi skal bo, men toget stopper ikke på lokale stationer – vi fortsætter lidt endnu. Et par minutter senere drøner vi igennem Vernazza, hvor bølgerne slår ind mod molen, og folk sidder på pladsen udenfor pastelfarvede huse og drikker cappuccino. Næste by er Corniglia, højt hævet over havet på en klippetop. Fra togstationen kan man gå hele vejen op til byens centrum.
Toget fortsætter gennem lange mørke tunneller til Manarola og Riomaggiore. Et paradis med vandrestier og eventyrlige udsigter. Fra vinduet i toget er der dog ikke meget at se – kun klippevægge og et glimt af havet.
Og så kører vi endelig ind på stationen i hovedbyen La Spezia, endestationen. Nu skal vi bare med lokaltoget det sidste stykke tilbage til Monterosso og finde vores hotel.
Perfekt til Interrail
Vi rejser næsten altid med interrailkort rundt i Europa, som her i området også kan bruges som billet på lokalbanen, hvis man har rejsedage nok på sit Flexi Pass eller endnu bedre har et Continuous Pass med ubegrænset rejsedage. En kæmpe fordel. Man sparer mange penge på billetter og slipper samtidig for at stå i lange køer til billetkontoret, hver gang man skal fra den ene lille by til den anden.
I det hele taget er der mange gode grunde til at købe et interrailkort, når man skal ud i Europa med tog. Det er billigt og ofte mere fleksibelt end almindelige internationale togbilletter. Det er også skønt, at Interrailkortet er blevet digitalt med egen app og praktiske køreplaner i mobiltelefonen.
15 timer efter vi steg på nattoget i Sydtyskland, går vi ud på hotellets store terrasse i Monterosso. Sikke en udsigt. Men vi er ikke længe på hotellet, for vi må ud og se os lidt omkring.
Der er tre måder at komme fra by til by i Cinque Terre. Man kan køre tog, man kan sejle, og så kan man gå langs kysten i et netværk af vandrestier. Fra Monterosso er der omkring 4,5 kilometer til nabobyen Vernazza.
Selvom turen på kortet ser overkommelig ud, kan varmen og de stejle vandrestier godt tage pusten fra en. På hvert et klippehjørne dukker en ny smuk udsigt op. Vi går forbi vinmarker og plukker en enkelt limefrugt fra et træ. Nede mellem klipperne kan vi skimte Vernazza og havnen.
På byens centrale plads er fiskerestauranterne så småt ved at åbne. Solen er gået ned. Det er tid til at finde et lokaltog tilbage til hotellet i Monterosso.
Denne rejse til Cinque Terre i Italien passer perfekt til et 4 dages Flexi Pass eller længere interrailrejser. Man får stor rabat på sovevognen hos østrigske ÖBB, når man har et Interrail Pass. Læs mere på om nattog i Europa her.
Et Flexi Pass med fire rejsedage på 2. klasse starter ved 1629 kr. (fra 12-27 år.) Børn under 12 år er gratis. Billetten i egen sovekupé kan købes med rabat hos ÖBB, hvis du kører med et Interrail Pass.
Hvis man planlægger et længere togeventyr ned gennem Italien skal du vælge det store Continuous Pass.
I Cinque Terre kan interrailpasset bruges som billet på lokalbanen. Det kræver blot, at du har ekstra rejsedage på Flexi Passet eller endnu bedre, at du har et Continuous Pass. Dermed sparer man penge på billetter og slipper for at stå i kø til billetkontoret, når man skal fra den ene by til den anden.
Denne rejseartikel var bragt i sin oprindelige form i JP Rejser i 2023. Rigtig god togtur.
Mange hilsner
Togbillettens redaktør
Nikolaj Vesselbo
Vil du afsted på denne togtur til Italien
Den omtalte rejse til Italien og Cinque Terre passer perfekt til et 4 dages Flexipass. To rejsedage hver vej.